به منظور تقدیر از فعالیت ها و دستاوردهای برجسته در زمینه های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات ویژه در حوزه فعالیت های دانشگاه، هر ساله در دانشگاه علوم پزشكي تهران جشنواره ای تحت عنوان ابن سينا برگزار می شود. زمان برگزاری جشنواره مقارن با ایام دهه فجر و سالروز تاسیس دانشکده پزشکی (15 بهمن سال 1313 هجري شمسي) مي باشد.
این جشنواره با هدف ایجاد انگیزه در میان اعضای هیات علمی دانشگاه از طریق شناسایی و قدردانی از فعالیت های برجسته پژوهشی، آموزشی و ارائه خدمات برگزار می گردد. جشنواره ابن سینا در سال 1378 به همت معاونت محترم پژوهشی وقت و راهنمایی چند تن از اساتید برجسته دانشگاه طراحی و آئین نامه ی تدوین شده آن به تصویب شورای دانشگاه رسید تا نقطه آغازی برای توجه ویژه به فعالیت های دانشگاهی باشد. تقدیر و تشویق برگزیدگان در قالب جشنواره ابن سینا فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به تلاش های مستمر و دلسوزانه تمامی خدمتگزاران عرصه تحقیق و تعلیم در دانشگاه است.
امید است برگزاری این جشنواره، با ایجاد انگیزه در بین اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه، منجر به تقویت ظرفیت ها و هم افزایی بین اعضای خانواده دانشگاه گردد که ثمره آن، حفظ جایگاه ممتاز کشوری و حرکت در جهت جایگاه شایسته بین المللی خواهد بود.
ارکان جشنواره
ارکان جشنواره شامل رئیس جشنواره، دبیر جشنواره، هیات داوران، کمیته های سه گانه و دبیرخانه جشنواره می باشد.
رئیس جشنواره
رئیس دانشگاه یا هر فردی را که ایشان منصوب نمایند رئیس جشنواره خواهند بود. در صورتی که رئیس جشنواره فردی غیر از رئیس دانشگاه باشد با انتخاب ایشان و برای یک دوره منصوب خواهد شد و تمدید آن بلامانع است.
دبیر جشنواره
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه دبیر جشنواره است.
دبیرخانه جشنواره
-دبیرخانه جشنواره در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه مستقر می باشد.
-دبیرخانه جشنواره زیر نظر دبیر جشنواره، کلیه امور اجرائی جشنواره را به انجام می رساند.
-دبیرخانه جشنواره موظف است کليه اقدامات و هماهنگيهاي لازم براي اجراي مراسم از جمله تهيه پوستر، خبرنامه، کتاب جشنواره و سایر روش های اطلاع رسانی، تهیه جوايز، تنديس جشنواره و تقديرنامهها، هماهنگي با نهادها و سازمانهاي ذيربط و دعوت از برگزیدگان، ميهمانان و مدعوين را جهت برگزاری جشنواره فراهم نمايد.
وظایف دبیر
مدیریت و هدایت دبیرخانه اجرایی جشنواره
مدیریت برگزاری مراسم جشنواره
انجام فعالیت های لازم جهت انتخاب هیات داوران مطابق آئین نامه
تشکیل کمیته های سه گانه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات
پیگیری برگزاری جلسات کمیته های جشنواره
دریافت نتایج بررسی کمیته های تخصصی جهت ارائه به هیات داوران جشنواره
برگزاری جلسات هیات داوران به منظور تعیین فهرست نهایی برگزیدگان
هیات داوران
از آنجائیکه بازبینی محورها و ملاک های ارزشیابی در هر محور و ارائه پیشنهاد به منظور روز آمد کردن آنها یکی از وظایف هیات داوران جشنواره می باشد، در ابتدای هر سال، هیات داوران با ترکیبی که در زیر مشخص شده است تشکیل جلسه داده و بعد از بررسی های لازم، نسبت به تعریف و نهایی سازی شاخص های انتخاب اقدام و مراتب را از طریق دبیرخانه جشنواره به اطلاع عموم می رساند. پیشنهادات اصلاحی در جهت تغییر در محورهای جشنواره باید به تصویب شورای دانشگاه نیز برسد.
هيات داوران از دو گروه اعضای حقوقي و حقیقی تشكيل ميشود.
اعضای حقوقي هيات داوران
تعداد اعضای حقوقی هیات داوران 7 نفر و به شرح ذیل می باشد:
ريیس دانشگاه
معاون درمان دانشگاه
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه
معاون آموزشي دانشگاه
مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
مدير امور تحقیقات و فناوری دانشگاه
مدير روابط عمومي دانشگاه
اعضای حقیقی هیات داوران
تعداد اعضای حقيقي هيات داوران ده نفر مي باشند كه از میان برگزیدگان دوره های قبلی جشنواره ابن سینا یا سایر جشنواره های علوم پزشکی کشور و اساتید و محققین برجسته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ترتیب زیر توسط هر یک از روسای کمیته های سه گانه جشنواره پیشنهاد می شوند. افراد پیشنهادی با ابلاغ رییس جشنواره، طی حکمی به مدت دو سال به عضویت هیات داوران منصوب خواهند شد.
رئیس کمیته پژوهش (معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه) : 4 نفر
رئیس کمیته آموزش (معاون آموزشی دانشگاه) : 4 نفر
رئیس کمیته ارائه خدمات (معاون درمان دانشگاه) : 2 نفر
وظایف و اختیارات هیات داوران
-بررسی و تصویب سیاست های اجرایی جشنواره پیشنهاد شده توسط دبیر جشنواره
-بررسی نتایج جشنواره های قبلی و در صورت لزوم ارائه پیشنهاد تغییرات به شورای دانشگاه با استماع گزارش های روسای کمیته های تخصصی
-تعیین نوع جوایز و چگونگی قدردانی از برگزیدگان
-تعیین حداکثر تعداد برگزیدگان بخشهای آموزش، پژوهش و خدمات ویژه
-ارزیابی و تایید نتیجه کار کمیته های تخصصی و انتخاب نهایی برگزیدگان در هر بخش
کمیته های تخصصی جشنواره
با توجه به تمرکز فعالیت های دانشگاه در سه حیطه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات، برگزیدگان این جشنواره توسط سه کمیته با همین عناوین مورد ارزیابی قرار می گیرند. هر کدام از کمیته های تخصصی سه گانه، وظیفه بررسی پرونده های متقاضیان و افراد شناسایی شده به سایر روش ها جهت شرکت در محورهای مرتبط و معرفی موارد برتر به هیات داوران را دارد. تعداد افراد پیشنهادی هر کمیته به هیات داوران باید به گونه ای باشد که حق انتخاب برای هیات داوران محفوظ بماند. هر کمیته متشکل از حداقل 5 نفر می باشد که به پیشنهاد روسای کمیته های تخصصی و با تایید رئیس جشنواره انتخاب می شوند. به این منظور رئیس کمیته می تواند علاوه بر اعضای کمیته ها، از افراد صاحب نظر بر حسب مورد از خارج از کمیته (بدون حق رای) جهت شرکت در جلسات دعوت نماید.
در هر کمیته باید حداقل دو نفر از اعضای حقیقی هیات داوران حضور داشته باشند.
محورهای جشنواره
محورهای جشنواره در اولین جلسه هیات داوران هر سال مورد بررسی همه جانبه قرار گرفته و پیشنهادات لازم در خصوص اصلاح محورها جهت تصویب به شورای دانشگاه ارائه خواهد شد.
محورهای بخش پژوهش:
پژوهشگر برگزیده ( برای فعالیت علمی طی 5 سال گذشته)
شرایط پذیرش: متقاضی عضو هیات علمی دانشگاه باشد.
روش شرکت: کاندید شدن، معرفی توسط دانشکده، معرفی توسط مرکز تحقیقاتی
ملاک های ارزشیابی: تعداد مقالات معتبر بالاتر، تعداد Citation بالاتر، شاخص Hمحقق ( در طی 5 سال گذشته)
پژوهشگر جوان برگزیده ( در طول زمان فعالیت علمی)
شرایط پذیرش: متقاضی عضو هیات علمی دانشگاه باشد، سن متقاضی کمتر از 40 سال باشد.
روش شرکت: کاندید شدن، معرفی توسط دانشکده، معرفی توسط مرکز تحقیقاتی
ملاک های ارزشیابی: تعداد مقالات معتبر بالاتر در طول مدت فعالیت علمی، تعداد Citation بالاتر در طول فعالیت علمی ، شاخص H محققات
مقاله معتبر برگزیده ( طی 3 سال گذشته)
شرایط پذیرش: تقاضای یکی از نویسندگان مقاله ( به عنوان نویسنده ی اول یا مسئول)، درج نام دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل چاپ مقاله
روش شرکت: کاندید شدن، معرفی توسط دانشکده، معرفی توسط مرکز تحقیقاتی، اعلام گزارش واحد علم سنجی ( مبنی بر چاپ مقاله در مجله سرآمد یا Citation بیشتر)
ملاک های ارزشیابی: انتشار مقاله در مجله ای که IF بالایی را در نمایه نامه Web of Science دارد، تعداد ارجاع به مقاله در نمایه نامه Scopus، پرداختن به موضوعات مهم کشوری
کتاب تالیفی برگزیده ( تالیف طی 3 سال گذشته)
شرایط پذیرش: فرد متقاضی عضو دانشگاه باشد
روش شرکت:معرفی توسط دانشکده، معرفی توسط مرکز تحقیقاتی
ملاک های ارزشیابی: اعتبار ناشر ( داخلی/ بین المللی)، برجسته بودن نقش فرد متقاضی در تالیف کتاب، داشتن مقالات و تحقیقات مرتبط در زمینه کتاب تالیفی، انتشارات دانشگاه ( میزان مفید بودن کتاب، تازه بودن مطالب، فهرست نویسی مناسب، واژه نامه، حجم کتاب، عناوین فصول و سطح علمی کتاب)
فناور برگزیده:
شرایط پذیرش: فرد متقاضی عضو هیات علمی دانشگاه باشد.
روش شرکت: کاندید شدن، ارسال مدارک و تایید مدیریت توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه
ملاک های ارزشیابی: دارا بودن حداقل 5 پتنت داخلی ( با مشارکت حداقل 30 درصدی) یا حداقل 2 پتنت خارجی ( با مشارکت 20 درصدی)، و یا دارا بودن سهام در یک شرکت ( حداقل سهم 20 درصدی)، و یا فروش دانش فنی با حداقل 100 میلیون تومان
محورهای بخش آموزش:
جایزه توسعه آموزش پزشکی
جایزه پیشکسوت آموزشی
جایزه معلم برتر(حکیم جرجانی)
محورهای بخش ارائه خدمات ویژه در سایر حوزه های فعالیت دانشگاهی:
خدمات و فعالیت های ویژه در دانشگاه
الگوی رفتاری اخلاق، تعهد حرفه ای و مسئولیت اجتماعی
جوایز
جوایز جشنواره حسب مورد و با تصویب هیات داوران شامل یک یا چند مورد از موارد زیر خواهد بود.
تقدیرنامه
تندیس یادبود جشنواره ابن سینا
اعطای پایه تشویقی
جایزه نقدی
شیوه گردش کار
-تعیین اعضای هیات داوران مطابق با آئین نامه
-تشکیل اولین جلسه هیات داوران
-نهایی شدن سقف تعداد برگزیدگان هر کمیته و نحوه تقدیر
-اعلام فراخوان و جمع آوری مستندات از شرکت کنندگان و سایر منابع
-تشکیل جلسات کمیته های تخصصی و معرفی افراد پیشنهادی به هیات داوران
-تشکیل جلسه نهایی هیات داوران و انتخاب برگزیدگان نهایی
-برگزاری مراسم جشنواره
مقررات
عضو کمیته نمی تواند در همان موضوع در جشنواره شرکت نماید
اعضای حقیقی و حقوقی هیات داوران در صورت طرح نام ایشان در یکی از محورها و تمایل به شرکت در جشنواره، در جلسه نهایی هیات داوران شرکت نمی نمایند.
تبصره: منظور از موارد فوق فردی است که فرم های شرکت در جشنواره به نام وی تکمیل شده و در صورت برگزیده شدن جایزه را دریافت خواهد کرد.
فردی که در یکی از محورهای جشنواره برگزیده می شود، تا 8 دوره نمی تواند در همان محور برگزیده شود. برگزیده شدن در چند محور در یک جشنواره یا در سایر محورها در جشنواره های متوالی بلا مانع است.
این آیین نامه در تاریخ 28/11/1397 در شورای دانشگاه بازنگری گردیده و به تصویب رسیده است.